Muzikale hoofdstukken
De Eerste Wereldoorlog heeft grote sporen getrokken in de muziekgeschiedenis. De klank van onschuld, verwoesting en hoop is onmiskenbaar verweven in de werken geschreven rond 1914-18 door bijvoorbeeld Lili Boulanger en Claude Debussy, maar komt ook terug in de muziek van Belgische componisten Jeroen D’hoe en Nicolas De Cock. For The Fallen plaatst 11 muziekwerken rond WOI achter elkaar, als hoofdstukken van een boek of scènes in een film.
In 1914 schreef de toen nog maar 21-jarige Lili Boulanger, onwetend van wat er nog zou volgen, een boeddhistisch gebed voor de gehele mensheid. Maar het mocht niet baten: daar komt Gustav Holsts Mars al, God van de oorlog. Soldaten worden aangemoedigd met liederen en zelfs een compositie van Claude Debussy om de dappere Belgen, die even de Duitse overmacht konden tegenhouden, te steunen. Voor Le drapeau belge werkt Edward Elgar in 1917 samen met Belgisch dichter Emile Cammaerts. Het resultaat: muziek op een symbolisch tekst over de kleuren van de Belgische vlag:
“Rood voor het bloed der soldaten, zwart voor de tranen van moeders, en geel voor het licht en de ijver van komende gevechten.”
Ook componist Nicolas De Cock (°1979) brengt hulde aan de strijdlustige soldaten en hun geliefden. Zijn werk In Flanders Fields is gezet op de intussen legendarische woorden van legerarts John McCrae, die een hoopvolle boodschap uitdragen voor de toekomst.