Gustav MAHLER x MICHELE LOSIER
Aan de Derde Symfonie van Gustav Mahler (1860-1911) zijn veel superlatieven toe te kennen: het is zijn langste, veelzijdigste, meest humanistische en optimistische symfonie. En met haar gigantische bezetting – het werk vraagt om een buitengewoon groot orkest, alt solo en een vrouwen- en kinderkoor – ook een van de omvangrijkste. Het is na zijn Tweede Symfonie tenslotte ook de tweede symfonie met vocale delen. Maar nog belangrijker is dat deze compositie Mahlers visie op het genre en op de wereld het best weerspiegelt.
"Stel je een werk voor van zo’n omvang dat het eigenlijk de hele wereld verbeeldt. Mijn Derde Symfonie zal iets zijn dat nog nooit eerder gehoord is. In deze muziek vindt de hele natuur een stem."
- Gustav Mahler
Voor Mahler belichaamde de figuur van Pan het hele universum, van het aardse tot het hiernamaals. Die idee loopt als een rode draad doorheen de symfonie en hangt ook samen met andere verwijzingen naar de literatuur, waaronder die naar Meine fröhliche Wissenschaft (1882) en Also sprach Zarathustra (1892) van de Duitse filosoof Friedrich Nietzsche. Van dat laatste werk gebruikte Mahler de tekst O Mensch uit het Mitternachtslied als basis voor het vierde deel van de symfonie.
In het innemende vierde deel komt de mens aan het woord, in zijn zoektocht naar verlichting voor zijn aardse zorgen. De alt solo van dat deel neemt Michèle Losier voor haar rekening.
"Mahler is me al lang dierbaar, sinds het begin van mijn zangcarrière. Na het horen van de Rückert-Lieder voelde ik dat ik zijn muziek pas kon bestuderen of uitvoeren zodra ik zijn muzikale genialiteit volledig zou begrijpen. Het was alsof Mahler een heilige componist was, wiens innerlijke inspiratie ik eerst volledig moest begrijpen. Daarom begon ik pas later in mijn carrière zijn symfonieën en liederrepertoire uit te voeren.
Nu ik halverwege de veertig ben, voel ik eindelijk dat ik genoeg muzikale ervaring en persoonlijke levenservaring heb om zijn muziek nobel en waarheidsgetrouw te vertolken, zoals hij het bedoeld heeft. Het is steeds een eer om midden in het orkest plaats te nemen, en om die majestueuze symfonieën en overweldigende emoties te ervaren, en eindelijk het gevoel te hebben dat ik waardig ben om zijn composities te zingen."
- Michèle Losier