van partituren tot penselen
Arnold Schönberg kennen we als grensverleggend componist, pedagoog en theoreticus - maar ook als schilder. Vanaf 1907 had hij hoe langer hoe meer een penseel in de hand. In 1910 exposeerde hij zelfs met de Blaue Reiter-groep van Wassily Kandinsky. Musicoloog Oliver Wray Neighbour legt de link met zijn muzikale compositie Pierrot lunaire: hij noemt de periode waarin dit werk ontstond Schönbergs ‘expressionistische periode’, en legt daarmee een parallel met deze korte uitstap naar de schilderkunst.
Zowel als persoon als kunstenaar verzette Schönberg zich tegen elke vorm van compromis. Hij vocht zijn leven lang tegen bekrompen en kleingeestige opvattingen. Zijn schilderkunst toont vaak een bepaalde blik of visie. Net als in zijn muzikale composities, hanteerde hij tussen circa 1906 en 1911 een schilderstijl van vrije associatie; Schönberg schilderde geen "mooie en charmante" beelden, maar wilde een "subjectieve indruk" vastleggen (Wassily Kandinsky). Zijn oeuvre omvat portretten, zelfportretten, landschappen en ontwerpen van toneeldecors.
Wil je meer weten over Arnold Schönberg als schilder? Snuister dan zeker eens door zijn tekeningen en schilderijen, of beluister het interview "Museum Talk on Painting" afgenomen door Halsey Stevens met Arnold Schönberg.
--
Met speciale dank aan het Arnold Schönberg Center, Wien voor het verstrekken van tekst-, foto- en videomateriaal.