Lichtend goud
Francis Poulenc (1899-1963) werd bij het grote publiek vooral bekend door zijn luchtige en humoristische werken. Toch is het de andere kant van zijn persoonlijkheid, zijn diepe geloof en spiritualiteit, die hem inspireerde tot enkele van zijn grootste meesterwerken. De gelovige zijde van de Franse componist nam pas de bovenhand na 1936, een kantelmoment in zijn leven. Nagenoeg al zijn koorwerken en religieus geïnspireerde oeuvre dateren uit die periode. Poulenc componeerde het verfijnde miniatuur Salve Regina in 1941, aan de vooravond van een donkere periode in de wereldgeschiedenis. Door de eenvoudige vierstemmige structuur en het wiegelied-achtige ritme gaat er een diepe rust en troost van uit.
In het oeuvre van de hedendaagse componist John Tavener (1944-2013) speelt niet de katholieke, maar wel de Russisch-Orthodoxe religie een grote rol, vaak in combinatie met thema’s als eeuwigheid en oneindigheid. Een van zijn meest uitgevoerde werken is The Lamb uit 1982, een kerstcarol op tekst van William Blake. Tavener componeerde het werk voor de derde verjaardag van zijn neefje en stuurde het nadien op naar het Choir of King's College in Cambridge, voor uitvoering tijdens hun jaarlijkse Nine Lessons and Carols op kerstavond. De sobere en mystieke muziek leunt aan bij het minimalisme van Arvo Pärt (1935), en draagt bij tot het tijdloze karakter van dit korte werk.
Minstens even populair is de koormuziek van Eric Whitacre (°1970). De Amerikaanse componist oogstte ook succes met zijn project Virtual Choir, waarmee hij via sociale media de brug slaat tussen zijn muziek en het hedendaagse publiek. Voor het eerste Virtual Choir project riep Whitacre zangers wereldwijd op om een video te posten terwijl ze een partij naar keuze uit zijn compositie Lux Aurumque zongen. Daarbij konden ze een opname volgen waarbij Whitacre zelf het stuk dirigeerde. De 185 inzendingen werden één unieke video, die al meer dan een miljoen keer bekeken werd. Lux Aurumque (licht en goud) is een eendelige koorcompositie, gebaseerd op een gedicht van Edward Esch en naar het Latijn vertaald door Charles Anthony Silvestri. Het werk, dat eigenlijk bedoeld is voor Kerst, gaat over de engelen die de nieuwgeborene zachtjes toezingen.