De voorgangers van Brussels Philharmonic en het Vlaams Radio Koor konden al snel na de oprichting door de openbare omroep in 1935 rekenen op een grote waardering van de componisten van toen. Stravinsky, Bartók, Milhaud, Honegger, Hindemith en Berg onderhielden nauwe contacten met het orkest en koor via directeur Paul Collaer en chef-dirigent Franz André. Zij volgden de componisten op de voet en zorgden ervoor dat Brussel het eerste internationaal platform voor de creatie van moderne muziek werd.
Vooral met Igor Stravinsky was er een speciale band...
Met de uitvoering van Le roi des étoiles keerden Brussels Philharmonic en het Vlaams Radio Koor terug in de tijd, en tonen ze dat de liefde voor creaties is geworteld in een lange traditie.
“La musique pour le roi des étoiles reste extraordinaire... C'est probablement l'« harmonie des sphères éternelles » dont parle Platon (ne me demandez pas à quelle page !). Et je ne vois que dans Sirius ou Aldébaran une exécution possible de cette cantate pour "mondes" ! Quant à notre plus modeste planète, j'ose dire qu'elle restera telle une gaufre, à l'audition de cette œuvre.”- claude debussy, in een brief aan igor stravinsky, 18 augustus 1913
“Een oprechte, welgemeende en kameraadschappelijke groet aan het uitstekende Orkest van het N.I.R”- igor stravinsky
Dat schreef de Russische componist Igor Stravinsky in mei 1952 in een Gulden Boek van het Groot Symfonie Orkest van het N.I.R. (GSO). Hij had het orkest (de illustere voorganger van Brussels Philharmonic) gedirigeerd in een huldeconcert ter ere van zijn zeventigste verjaardag.
13 jaar eerder, op 19 april 1939 speelden het orkest en koor de wereldcreatie van Zvezdoliki of Le roi des étoiles. Stravinsky componeerde deze cantate voor mannenkoor en orkest op een tekst van Constantin Balmont, toen hij rond 1911-1912 in Rusland verbleef. Ravel beloofde het werk te laten uitvoeren in Parijs, maar het bleek te moeilijk te zijn...
Jarenlang was het werk onvindbaar, maar Collaer diepte het na 25 jaar weer op en liet het uitvoeren in Brussel door het GSO.
Ook vandaag de dag zetten orkest en koor de traditie om muziek van de eigen tijd te creëren en uit te voeren verder: zo werd samen met muziekdirecteur Stéphane Denève het CffOR opgericht (Centre for Future Orchestral Repertoire), een uniek platform om 21ste -eeuwse muziek te bundelen en bekend te maken.