Samen met ComAV lanceerde het Radiokoor vorig seizoen een oproep voor nieuw Vlaams koorwerk, met als resultaat les Flandriens: met inzendingen van zowel doorwinterde rotten als nieuw talent, opgenomen in de studio en nu ook live in de concertzaal. Want alleen door muziek live op te voeren, kon je ze beleven. Die oorsprong is nog altijd de drijfveer van het Radiokoor. Lees meer over de nieuwe werken en de componisten.

Noah Thys

Waterlelie

Noah Thys (°1992) begon zijn muzikale studies aan het MuDa in 2011, waar hij piano volgde bij Sabine Haenebalcke. Het volgende jaar begon hij zijn studies compositie bij Dirk Brossé op het Conservatorium van Gent, waar hij de master met grote onderscheiding behaalde. Nu studeert hij zang bij Marcos Pujol en Hilde Verheyen. Noah is actief bij verscheidene koren, waaronder Kalliope Gent (o.l.v. Sabine Haenebalcke, eredivisie op de Provinciale Koortornooien Vlaanderen, 2015) en Saevus (o.l.v. Johannes Dewilde, tweede plaats gemengde koren en prijs best uitgevoerde plichtwerk op de Internationale Koorwedstrijd Vlaanderen, 2019). Hij volgde masterlasses bij onder meer The King’s Singers, Ratas del Viejo Mundo, Delphine Galou, Bob Chilcott, en Eric Whitacre. Naast vocale muziek is Noah als componist ook bezig met muziek voor video games. In 2017 schreef hij de soundtrack voor Karaton (winnaars Telenet Kickstart 2015), een game die zich richt op kinderen met dyslexie.

“Ik hoorde deze tekst voor het eerst gezet door Raymond Schroyens. De serene doch bevreemdende klank fascineerde me. Het gevoel dat je krijgt bij het aanschouwen en het geraakt worden door simpele schoonheid wilde ik verklanken: in het begin van het stuk herhalen alle stemmen het woord ‘waterlelie’, als deiningen op het water. In de laatste maten drijft de baritonsolo op eenzelfde noot op het koor, als de waterlelie, onbeweeglijk op het nu stille water.”
- noah thys

Peter Pieters

The Sick Rose

Peter Pieters (°1957) studeerde aan het Lemmensinstituut te Leuven. Daar werd hij in 1981 laureaat orgel en muziekpedagogie en in 1983 behaalde hij een eerste prijs fuga en de Lemmens-Tinelprijs voor orgel onder begeleiding van Chris Dubois. Momenteel is hij docent orgel, improvisatie, liedbegeleiding en praktische harmonie aan het Lemmensinstituut te Leuven en sedert 1986 organist-titularis van de Sint-Romboutskathedraal te Mechelen, als opvolger van Flor Peeters. Naast concerten als uitvoerend musicus is hij ook als componist actief. Hij schreef hoofdzakelijk vocale muziek, kamermuziek, orkeststukken en werken voor koor en orkest, waaronder enkele oratoria zoals Mater et Advocata nostra, Le chemin de la Croix, Het Gekkendorp en een Benedictusoratorium ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de Abdij Keizersberg in Leuven. Daarnaast werkte hij mee aan enkele cd-realisaties waaronder een opname van het orgelconcerto en de Missa Festiva van Flor Peeters, een opname van het Klais-orgel van Tongerlo, ter gelegenheid van de 875ste verjaardag van de abdij en in 2009, in samenwerking met de koren van het Lemmensinstituut, een cd met Vlaamse componisten: Lemmens, Tinel, Van Nuffel en Vijverman. Ook voor Orgelkunst werden opnames gerealiseerd op het Vereecken-orgel in Aalst. In 2014 verscheen een gevarieerde cd met opnames van het Stevens-orgel van de Mechelse Sint-Romboutskathedraal.

“Het gedicht The Sick Rose van de Engelse schrijver, tekenaar, schilder William Blake (1757 - 1827) verscheen voor het eerst in 1794 in zijn bundel Songs of Experience. Het symbolische gedicht over de roos en de worm verhaalt hoe een intens mooie belevenis (de Roos) stilaan door een duistere, onweerstaanbare kracht (de Worm) aangetast en ondergraven wordt.”
- peter pieters

Daan Janssens

Di me

Daan Janssens (°1983) studeerde compositie aan het conservatorium van Gent bij Frank Nuyts, Godfried-Willem Raes en Filip Rathé. Hij bezocht verschillende internationale seminaries en master classes. Sinds 2016 doceert hij compositie en orkestratie aan het Gentse Conservatorium. Daan Janssens werkte samen met zowel Belgische als internationale ensembles en solisten, zoals SPECTRA, Ensemble Intercontemporain, Aton & Armide, Ensemble Musiques Nouvelles, Gulbenkian Orchestra Lisbon, I Solisti, en Thomas E. Bauer; tijdens festivals als TRANSIT, Ars Musica, Festival Musica Strasbourg, De Singel, Concertgebouw Brugge, Operadagen Rotterdam, De Munt/La Monnaie…

Sinds 2008 werkt Janssens intensief samen met LOD, een Gents muziektheaterhuis. Dit resulteerde in 2012 in zijn eerste opera, Les Aveugles, naar Maurice Maeterlinck, in samenwerking met Patrick Corillon. In april 2017 ging zijn tweede opera in première, Menuet, naar de gelijknamige roman van Louis Paul Boon, in een regie van Fabrice Murgia.

“Di me… verklankt de laatste regels van een sonnet van Petrarca; een prachtige tekst over leven, dood en herinnering. De compositie ontstond heel spontaan; een eerste versie pende ik op een enkele middag neer - zeer ongewoon voor mij. Dit spontane vinden we ook terug in de vorm. Een enkele stem ontvouwt zich tot een langzaam openbloeiende harmonie, om te eindigen met een herinnering aan het begin.”
- daan janssens

Info concert