De beroemdste van Bachs zonen toont niet alleen zijn aangeboren talent voor dramatische bewerking van de evangelieschriften, maar je herkent ook meteen zijn muzikale schrijftalent.
Carl Philipp Emanuel's Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu voor solisten, koor en orkest, op tekst van Karl Wilhelm Ramler, volgt niet de barokke traditie van een verhaal gebaseerd op Bijbelse teksten. Als luisteraar word je verondersteld het verhaal reeds te kennen. De tekst en de muziek concentreren zich dan ook op de emoties, eerder dan op de plot. De rijkdom van de muzikale taal en vormen, de subtiliteit van de details en de dramatische diepgang van een werk zonder plot, ... Allemaal tonen ze hoe meesterlijk C.P.E. een werk vol doordachte structuur toch als een spontane creatie kon doen overkomen.
C.P.E.'s Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu is het perfecte voorbeeld van de esthetiek van het "gevoel", van een moderne en contrasterende expressiviteit, minder stereotiep en ook minder voor de hand liggend dan composities uit de barokperiode. Het werk wordt daarom ook gezien als de symbolische overgang van de barok naar de klassieke periode.
ontdek Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu nu op Spotify of koop jouw exemplaar op Passacaille Records.