Bergen tegen een zee van blauw
De hedendaagse componist Guillaume Connesson (1970) streeft in zijn composities naar een evenwicht tussen innovatie en toegankelijkheid. Een Franse muziekjournalist omschreef het als volgt: “Connesson durft pragmatisme boven idealisme te stellen. Hij geeft het luisterplezier van het publiek voorrang boven ijdele muzikale experimenten.” Aan de basis van zijn oeuvre ligt een brede muzikale smaak, gaande van componisten als Couperin, Wagner en Debussy tot moderne namen als Dutilleux, Messiaen en Reich. Maar ook meer populaire genres als jazz, funk, pop en filmmuziek schuwt Connesson niet.
Zijn Concerto pour violoncelle et orchestre componeerde Connesson in 2008 op vraag van cellist Jérôme Pernoo, die ook de creatie ervan in Parijs verzorgde. Naar eigen zeggen liet hij zich voor het werk inspireren door het schouwspel van de ijsblokken in Antarctica: “Het eerste deel is granietachtig, bijna als een blok ijs, terwijl het tweede deel vloeibaar en vluchtig is. Het derde deel is een langzame meditatie die de cello laat zingen, een paradijselijke tuin van de Hesperiden waarin de lange melodie van de solist afwisselt met het geluid van een zwerm vogels en insecten in de xylofoon en fluiten. In het midden weerklinkt een merkwaardig fragment met ingehouden pizzicato’s gespeeld door glasharmonica, als een atmosferisch lichtverschijnsel. Na een cadens voor de solist in het vierde deel barst in de finale een grootse, energieke dans uit.”
Ook Jessie Montgomery (1981) had een natuurfenomeen in gedachten bij het schrijven van Starbust. De Amerikaanse componiste en violiste groeide op in een omgeving waar voortdurend tal van verschillende muziekstijlen weerklonken. Haar muziek is dan ook onderhevig aan invloeden uit diverse hoeken, gaande van Afro-Amerikaanse spirituals tot moderne improvisatie. Starbust was een commissie van de Sphinx Organization, waar ze ook als violiste deel van uitmaakt. Zelf omschrijft ze het werk als volgt: “Dit korte werk voor strijkorkest is een beeldspel met snel veranderende muzikale kleuren. Plotse uitbarstingen wisselen af met zachte en vluchtige melodieën, in een poging om een multidimensionaal klanklandschap te creëren.”