De samenwerking van Brussels Philharmonic, het Vlaams Radio Koor, Hervé Niquet en Palazzetto Bru Zane werpt opnieuw vruchten af: op 9 oktober neemt een trotse Hervé Niquet in Konzerthaus Berlin de Echo voor de beste opera opname van het jaar in ontvangst. De Echo is de meest prestigieuze muziekprijs in Duitsland.

Eerdere winnaars in de kategorie ‘Beste Operneinspielung’ zijn onder meer Metropolitan Opera (2015, Two Boys van Nico Muhly), Caecilia Bartoli (2014, Norma van Bellini) en het Mariinski Theater (2013, Die Walküre van Wagner). Dit jaar worden bij de Echo's onder meer Anna Netrebko, Philippe Jaroussky, Sol Gabetta, Pinchas Zuckerman en Andrea Bocelli in de prijzen gezet. Eveneens onder de winnaars: Cellist Edgar Moreau, die eerder al met Brussels Philharmonic op tournee in Duitsland was en dit seizoen terug met ons orkest in Flagey te zien is!

Brussels Philharmonic en het Vlaams Radio Koor zijn al sinds 2009 vaste partner van het Palazzetto Bru Zane - Centre de musique romantique française, mee opgericht door dirigent Hervé Niquet. Het centrum wil vergeten Franse romantische muziek niet alleen bestuderen, maar ook opnieuw tot leven wekken door middel van opnames en concerten, en het zo weer een plaats in de muziekgeschiedenis geven.

“Palazetto Bru Zane voelt zich enorm vereerd om deze prijs in ontvangst te mogen nemen. Het is een bekroning voor onze zeer vruchtbare samenwerking met Hervé Niquet, Brussels Philharmonic en het Vlaams Radio Koor. We werken al samen sinds de opening van het Centrum voor Franse romantische muziek, en hebben verschillende werken uit de 19de eeuw kunnen laten herleven, zoals Paul Dukas, Théodore Dubois, Dimitri Joncières, Max D’Ollone en uitreraard Félicien David, die de opera 'Herculanum schreef'. Dit werd enkel mogelijk door de nieuwsgierigheid en het talent van de dirigent en de ensembles!”
- florence alibert, directrice palazzetto bru zane