Shifting minds
Reich groeide op met de muziek van Bach, Stravinsky en de bebop van Charlie Parker en Miles Davis. Tijdens zijn studies was hij aanvankelijk nog aangetrokken tot de muziek van modernist Luciano Berio, maar zijn pogingen om seriële muziek te schrijven verliepen zo moeizaam, dat Berio hem vroeg: ‘Als je dan toch tonale muziek wil schrijven, waarom doe je dat dan niet?’ In zijn vroege werken richtte Reich zich voornamelijk op het hoorbaar maken van het muzikale proces, zodat de luisteraar het zich geleidelijk ontvouwen van de compositie duidelijk kon volgen. Een van de technieken die hij daarvoor gebruikte, is die van de zogenaamde phase-shifting. Reich ontdekte het procedé als bij toeval tijdens het overzetten van een opname van een speech: van de tekst ‘It’s Gonna Rain’ wilde hij ‘It’s Gonna’ op de ene tape, en ‘Rain’ op de andere zetten. Maar hij startte de twee bandrecorders per ongeluk gelijktijdig, en omdat de ene de loop iets sneller afspeelde, ontstond er een ritmische verschuiving die een bijzonder effect opleverde. Door de twee stemmen aan minuscuul verschillende snelheden te laten lopen, schoven ze langzaam maar zeker uit elkaar.