Zelfs na anderhalve eeuw boezemt de naam Arnold Schönberg nog vaak angst in. Van die fobie helpt het festival Aimez-vous Schönberg ter ere van zijn jubileumjaar u vast vanaf.

Want hoewel we de man vooral associëren met zijn soms wat berekende twaalftoonstechniek, is er een schat aan repertoire die zelden gehoord wordt omdat de dodecafonie als een zwaard van Damocles boven Schönbergs hoofd hangt.

Maar de jongere Arnold kon evengoed romantisch over zijn schouder kijken, of liet zich inspireren door de kunststromen om hem heen. Zo staat dit weekend met Pierrot lunaire en Verklärte Nacht helemaal in het teken van zijn connectie met het symbolisme… en dus ook met Claude Debussy.

Arnold Schönberg
Kammersymphonie Nr. 1, Op. 9b

Claude Debussy
Nocturnes, L. 91

Arnold Schönberg
Verklärte Nacht, Op. 4 (version 1943)

_____
met de steun van Beside Tax Shelter en de Belgische Taxshelter

concert in het kader van Flagey : Aimez-Vous Schönberg ?

Dit jaar viert Flagey de 150ste geboortedag van Arnold Schönberg met een weekend vol uitzonderlijke concerten en artiesten. Schönberg was een muzikaal visionair die de eigenheid van de tijdsgeest vatte. Geworteld in de romantiek, ontwikkelden zijn muzikale ideeën zich tot een essentieel onderdeel van het twintigste-eeuwse repertoire.

ontdek meer

toelichting

Verdiep jezelf in de muziek met de programmatoelichting van Jasper Croonen.

lees

Schönberg, de schilder

Van partituren tot penselen: we kennen Arnold Schönberg als grensverleggend componist, pedagoog en theoreticus - maar ook als schilder.

Aimez-vous Schönberg ?

Dit jaar vieren we de 150ste geboortedag van Arnold Schönberg, een muzikaal visionair die de eigenheid van de tijdsgeest vatte. Het festival Aimez-vous Schönberg ? van Flagey eert deze uitzonderlijke persoonlijkheid, zijn veelzijdige werk en de nauwe banden die hij had met tijdgenoten, schrijvers en componisten. Schönberg ligt ons alvast nauw aan het hart. En na het festival misschien ook bij u?

meer info

Schönberg, Pierrot lunaire

"Pierrot lunaire is geschreven voor een klein orkest en een zanger met spreekstem. Het werk is gebaseerd op 21 gedichten van de Belgische symbolist Albert Giraud. De muziek van Schönberg is een unieke beleving: soms mooi, soms grotesk, en soms de beide samen – je zal versteld staan!" – Kazushi Ono

12.10 in Flagey met Brussels Philharmonic

Speech Schönberg

Luister naar de zogenaamde "Boiling Water"-speech van Arnold Schönberg, waarin hij zijn persoonlijke strijd met zijn muzikale instinct uiteenzet.

beluister speech (EN)

Skandalkonzert!

Lees het artikel van Malte Krasting en ontdek waarom de uitvoering van de Kammersymphonie Nr. 1 in 1913 bekend staat als het beruchte Skandalkonzert.

lees (EN)

praktisch