Na Mozart / Concert Arias werkt Anne Teresa De Keersmaeker opnieuw samen met de dansers van Opera Ballet Vlaanderen voor de herneming van een iconisch stuk.

Rain is een choreografie uit 2001 waarin twee van haar grote liefdes samenkomen: pure dans en de minimalistische muziek van Steve Reich. Op de pulserende tonen van Reich ontvouwt zich een indrukwekkende opeenvolging van virtuoze dansfrasen. De karakteristieke, compromisloze signatuur van De Keersmaeker en de onstuitbare energie van de dansers stuwen het stuk naar een hoogtepunt.

Steve Reich Music for 18 Musicians (1976)

ARTIESTEN

Brussels Philharmonic, Vlaams Radiokoor & Ictus
Tom De Cock & Gerrit Nulens
muzikale leiding
Opera Ballet Vlaanderen
dans
Anne Teresa De Keersmaeker
choreografie
Dries Van Noten
kostuumontwerp
Jan Versweyveld
scenografie & lichtontwerp

ontdek meer

Composer’s note

“Er is meer harmonische beweging in de eerste 5 minuten van Music for 18 Musicians dan in enig ander volledig werk van mij tot nu toe.” Lees de composer’s note van Steve Reich.

lees

Reich 360°

Van muziek als gradueel proces tot Steve Reich als reporter-componist: vijf thema's belichten elk een andere kleurtoon in het fascinerende en veelzijdige oeuvre van een onmiskenbaar boegbeeld van het Amerikaans minimalisme. Neem een duik in deze virtuele bibliotheek van MATRIX, centrum voor nieuwe muziek. Klik, lees, luister en absorbeer!

ontdek meer

De wereld rond met Reich

Van Afrikaanse percussie, Indonesische gamelan tot Hebreeuwse cantillatie: ontdek het in de muziek van Steve Reich met de longread van Rebecca Diependaele.

lees

Podcast: Steve Reich & Perotinus

Steve Reich herinnert zich nog de eerste keer dat hij muziek van de 12de-eeuwse Perotinus luisterde, zonder wiens invloed sommige van zijn werken “nooit zouden zijn ontstaan”.

beluister podcast

Artikel Alex Ross

“De grootheid van Steve Reich staat vast. Zijn reputatie als een van de voornaamste grondleggers van de hedendaagse muziek staat min of meer in steen gebeiteld.” Lees het artikel van Alex Ross.

lees (EN)

praktisch