Van de contemplatieve mystiek van Messiaen over de boeddhistische gebeden van Boulanger tot de neo-klassieke psalmzettingen van Stravinsky: in het universele menselijke streven naar een hoger doel en zielerust gebruiken deze vernieuwers de stem als katalysator.
We geloven allemaal in iets. Of het nu een religieus geloof is, een vertrouwen in de wetenschap, of het eenvoudige geloof in onszelf en de mogelijkheden die het leven biedt. Rituelen en tradities geven houvast in deze zoektocht - ook voor wie radicaal vernieuwer is zoals Messiaen en Stravinsky.
Messiaen vond inspiratie in Oudgriekse poëzie, Hindoeritmen en vogelzang, maar ook bij collega’s zoals Debussy en Stravinsky. De constante: zijn onwrikbaar, mystiek gericht katholiek geloof. Van een modernist als Stravinsky verwacht je niet meteen een grote toewijding aan God, maar toch klinkt zijn Symphonie des Psaumes bijna als een muzikaal icoon.
Programma
Olivier Messiaen
O sacrum convivium (1937) / Les Offrandes oubliées (1930)
Igor Stravinsky
Chorale-Variations "Vom Himmel hoch da komm' ich her" (1956) / Symphonie de psaumes (1930)
Lili Boulanger Vieille prière bouddhique (Prière quotidienne pour tout l'univers) (1917) / Psalm CXXIX "Ils m'ont assez opprimé dès ma jeunesse" (1916)
Francis Poulenc Quatre motets pour un temps de pénitence: III. Tenebrae factae sunt (1939)