“Het is niets anders dan humor, vrolijkheid en een enorm plezier over de hele wereld,” zei Gustav Mahler op een van zijn positievere dagen over zijn Derde Symfonie. De muziek is heus wel wat veelzijdiger dan dat, maar “enorm” is ze zeker. Meer dan anderhalf uur muziek, met een gigantische strijkerssectie en passages voor altsolo, vrouwen- en jongenskoor.

Kazushi Ono neemt een volgende stap – zeg gerust een reuzenpas – in zijn traject met Mahler. Met Brussels Philharmonic, het Vlaams Radiokoor, Octopus Kamerkoor en het Kinderkoor Opera Ballet Vlaanderen allemaal samen op de bühne wordt het proppen op het podium. Maar de dirigent gidst iedereen vakkundig doorheen deze partituur die hem mateloos fascineert.

Tijdens het componeren van de Derde Symfonie – een proces dat meer dan drie jaar in beslag nam – trok Gustav Mahler zich ’s zomers terug in een klein hutje aan de Attersee in Oostenrijk om daar in absolute stilte te kunnen schrijven.

Om zijn atelier zo geluidloos mogelijk te houden betaalde Mahlers zus Justine zelfs de plaatselijke jeugd om alle kraaiennesten in de omgeving weg te halen, zodat het luidruchtige getsjirp van de vogels haar broer niet kon storen. Misschien net daarom werd dit zo een beeldrijke symfonie. “Degenen die het plekje kennen, zouden het in de muziek moeten herkennen,” zei Mahler daarover. Dus hoor je in de noten regelmatig ook – jawel hoor – de lokale vogels kwetteren.

Gustav Mahler
Symfonie nr. 3 in d

_____
met de steun van Beside Tax Shelter en de Belgische Taxshelter

ontdek meer

toelichting

Verdiep jezelf in de muziek met de programmatoelichting van Aurélie Walschaert.

lees

Close Encounters

Wil je een repetitie van Mahler 3 bijwonen? Kom naar Close Encounters: beleef het orkest van dichtbij, en praat na met iemand van op of achter het podium - de dirigent of de solist, een van onze musici, of iemand van het productieteam.

do 26.09 in Flagey

Mahler Deconstructed

Duik samen met pianist Florestan Bataillie in de vele fascinerende lagen van Mahlers meesterlijke Derde Symfonie. Ontdek tijdens deze muzikale lezing de diepzinnige symboliek, de baanbrekende orkestratie en de levendige natuurbeelden die Mahler zo schitterend tot leven weet te brengen. Of je nu al een kenner bent of gewoon nieuwsgierig: iedereen welkom en geen voorkennis vereist!

za 28.09 in Flagey

Stem van verlichting

Michèle Losier neemt de altsolo in Mahlers Derde Symfonie voor haar rekening: "Het is een eer om midden in het orkest plaats te nemen, en om die majestueuze symfonieën en overweldigende emoties te ervaren".

meer info

leeslijst

Mahlers Derde Symfonie in literatuur: van romans tot graphic novels, ontdek de leeslijst die Muntpunt samenstelde rond de concertreeks.

ontdek leeslijst

Mahler & natuur

Volgens dirigent Josef Stránský beschouwde Mahler zichzelf als “Sänger der Natur”: iemand die zijn hele leven lang de schepping had bezongen. In de werken van Mahler valt inderdaad diens intense liefde voor de natuur op, zowel in concrete als in abstracte zin. Lees het artikel van Mien Bogaert.

lees

praktisch