Pasen, dat is het herdenken van het lijden en sterven van Christus - maar toch was paaszondag in Bachs tijd gereserveerd voor vreugdevolle noten. Daarom schreef Bach naast zijn overbekende passies ook een paasoratorium, naar Italiaanse snit zonder koralen en evangelist. Hij zou bijna 25 jaar lang schaven aan zijn Oster-Oratorium, dat voor het eerst werd uitgevoerd op eerste paasdag in 1725.
Het Oster-Oratorium is een jubelend paasfeest waarin stralende trompetten de toon zetten en solisten uit volle borst hun vreugde uitzingen: een viering van het nieuwe leven, de dagen die langer worden en de natuur die ontwaakt. De pastorale oorsprong van het stuk steekt nog de kop op in de instrumenten die als jonge veulens, vol hoop en fris leven, door het stuk buitelen.
Programma
Johann Sebastian Bach
Christ lag in Todesbanden BWV 4
Oster-Oratorium BWV 249
met de steun van Beside Tax Shelter en de Belgische Taxshelter
Ilse Eerens, sopraan
Fabio Trümpy, tenor
Maarten Engeltjes, countertenor
ontdek meer
toelichting
verdiep je in de muziek met de programmatoelichting van Aurélie Walschaert.
lees de toelichtingplaylist: Easter Music
Pasen: dood en herrijzenis, bezinning en dankbaarheid. Vandaag misschien meer dan ooit actueel. Wij bundelen in deze playlist de gepaste muziek van onder meer Sisask, MacMillan en Sandström.
beluister op Spotifyvocal fabric podcast
In deze aflevering praat Sander De Keere met muziekdirecteur Bart Van Reyn, over de schoonheid en kracht van barokmuziek,
beluister de podcastpraktisch
🎙️ EXTRA
inleiding om 19:30
🎫 TICKETS
€41 > €5
📍 FLAGEY
Heilig-Kruisplein | 1050 Brussel