Het Stabat Mater is al eeuwen lang een bijzondere inspiratiebron: de haarfijn geschilderde emoties van Maria bij haar stervende zoon - een moeder bij het lijden van haar kind - zijn dan ook van alle tijden. Heel wat componisten putten er inspiratie uit voor intense en pakkende muziek.


De versie van Antonín Dvorák is zonder twijfel de meest ontroerende: het stuk is zo aangrijpend dat het zelfs uitvoerders vaak tot tranen toe raakt. Achter de intense partituur schuilt jammer genoeg een bijzonder groot en persoonlijk drama: bij de dood van zijn jongste dochter in 1875 verwerkt Dvorák zijn verlies door aan dit Stabat Mater te beginnen.

Een jaar later wordt het gezin opnieuw getroffen, onverbiddelijk en hard: op enkele maanden tijd sterven dochter Ruzena en zoon Otakar. Dvorák en zijn vrouw blijven verslagen en kinderloos achter, en de componist stort zich weer volledig op zijn Stabat Mater. Zijn enige uitweg om dit immense drama te overleven wordt een tijdloos werk dat niet alleen de rouw een plaats geeft, maar ook hoopvol naar het helende kijkt.

Programma

Antonín Dvorák
Stabat Mater, op. 58, B.7 (1877)


met
Ilse Eerens sopraan
Estelle Defalque alt
Fabio Trümpy tenor
Andrew Foster-Williams bas

met de steun van Beside Tax Shelter en de Belgische Taxshelter

∙ 14:00 stadswandeling: bezoek atelier Philippe Vandenberg en Gare Maritime

∙ 19:30 inleiding: Sander De Keere & Kazushi Ono (EN) (Foyer 2)

∙ 19:30 lezing: Stabat Mater door de eeuwen heen (NL)

∙ 20:15 concert (zonder pauze)

∙ 21:45 BruPhil Café: aftertalk met Jasper Croonen & Kazushi Ono (EN) (Studio 2)

praktisch