In hartje Londen, op een steenworp van Westminster Abbey, Big Ben en Buckingham Palace staat de Cenotaph. Een gigantische kalkstenen grafzerk die de (Britse) oorlogsslachtoffers uit beide wereldoorlogen herdenkt.

Geïnspireerd door het monument schreef componist Simon Haw in 2018 een gelijknamig en even aangrijpend requiem. Samen met de iconische bearskins van de Band of the Grenadier Guards voeren Brussels Philharmonic en het Vlaams Radiokoor deze muziek uit op de tachtigste verjaardag van De Bevrijding. Een pakkende muziekbelevenis met een brandend actuele boodschap.

Simon Haw
Cenotaph Requiem

Hubert Parry
Songs of Farewell: There is an Old Belief

De integrale opbrengsten van dit concert gaan naar goede doelen en liefdadigheidsinstellingen die de betrekkingen tussen het Verenigd Koninkrijk en België bevorderen, waaronder Colonel's Fund, Royal Belgian Benevolent Society, Talbot House in Poperinge, Flanders Fields Memorial Garden in Londen, Koninklijke Sint-Sebastiaansgilde en Shout at Cancer.

met de steun van Beside Tax Shelter en de Belgische Taxshelter

Dedicated to Her Majesty The Queen
Cenotaph Requiem is a Universal Act of Remembrance; a poignant musical reflection on service and sacrifice to the Nation, given by all soldiers, sailors and airman in the face of adversity.

ontdek meer

Composer's note

Lees de composer's note van Simon Haw bij zijn Cenotaph Requiem.

lees

muziek onder oorlog

Na de Duitse nederlaag in 1945 werd Hitlers geheime bunker in Berlijn doorzocht door een Russische militaire patrouille. Daar werden diverse spullen gevonden, waaronder een aanzienlijke collectie grammafoonplaten. Fred Brouwers bespreekt de collectie in de bunker.

lees artikel

Podcast: muziek tot leven

Seizoen 2 van de NPO Klassiek-podcast Muziek tot Leven - Verhalen van musici in de oorlog duikt in het leven van componist Marius Flothuis. Flothuis maakt carrière en is op weg een bekende naam te worden in de muziekwereld, tot de oorlog uitbreekt. Hij gaat in het verzet, wordt verraden en komt in concentratiekampen terecht. Beluister de podcast en volg zijn meeslepende levensverhaal.

beluister podcast

Radio-omroep in oorlog

Op 28 maart 1914 werd voor het eerst radio uitgezonden vanuit Laken. Enkele tijd later start de Groote oorlog. Na de Eerste wereldoorlog ontstaat een privaat radiolandschap en later het NIR in Flagey. Tijdens de Tweede wereldoorlog komen omroepmedewerkers zowel in het verzet als in de collaboratie terecht. Ontdek het woelige parcours van het Belgische radio-landschap in deze tijdlijn.

lees artikel

praktisch

🎫 TICKETS
€45 > €35