Op 7 mei 1824, iets meer dan tweehonderd jaar geleden, ontdekte het Weense publiek vol ontzag en enthousiasme Beethovens negende en laatste symfonie. De partituur zette alle normen van het genre op hun kop, niet alleen vanwege de omvang, maar ook omdat Beethoven solostemmen en een koor aan het klassieke orkest toevoegde.
Bovendien was Beethoven ervan overtuigd dat muziek voor verandering en revolutie kon zorgen. Het bewijs daarvan? Zijn Negende Symfonie, een synthese van zijn genie en zijn visie op het leven die het idee van menselijke solidariteit en universele broederschap vertaalt in een muzikaal meesterwerk.
Programma
Florent Caron Darras
Unité Lieu (wereldpremière) (commissie La Cité musicale-Metz)
Ludwig van Beethoven
Symfonie nr. 9 in d, op. 125
solisten:
Léonie Renaud, sopraan
Isabelle Druet, mezzosopraan
Uwe Sticker, tenor
Lars Moller, bariton
met de steun van Beside Tax Shelter en de Belgische Taxshelter
ontdek meer
Ode an die Freude
Beethoven destilleerde het idee van universele broederlijkheid uit de tekst van de Duitse dichter en filosoof Friedrich Schiller. Duik mee in de tekst, en lees de vertaling van Ode an die Freude.
leesPodcast
Europa heeft weer een officieus volkslied voor een jaar. Nemo won met The Code een bewogen editie van het Songfestival. Europa heeft natuurlijk al een volkslied: Ode an die Freude uit Beethovens Negende Symfonie. Sinds wanneer hebben landen een volkslied en waarom? Welke steken er bovenuit? U komt er alles over te weten in deze podcast.
beluister podcast