Bereid je voor op een bezwerende concertavond. Een bezwerende concertavond die speelt met herhaling. Herhaling van klanken en tonen, herhaling van woorden en noten. Kortom: de pulserende, psychedelische ervaring van een avond in het teken van de minimalistische stroming. Laat je onderdompelen en meevoeren in een onhoudbare muzikale stroom. Stroomstoten verzekerd in de iconische partituren van Philip Glass, Steve Reich, David Lang, Wim Mertens en Michael Nyman. BL!NDMAN Strings staat in al deze repetitiviteit aan onze zijde bereid. Bereid je voor!

Philip Glass
Glassworks: Opening
3 Songs for Mixed Choir A Cappella: No. 3, Pierre de soleil
Truman Sleeps

Steve Reich
Clapping Music
Triple Quartet

David Lang
The Writings: No. 2, If I Am Silent (After the Book of Esther)

Michael Nyman
Rochester’s Farewell
The Heart Asks Pleasure First

Thomas Jennefelt
Villarosa Sequences: No. 3, Villarosa Sarialdi

Wim Mertens
Hedgehog’s Skin

+ POST-CONCERT: REPEATREPEATREPEAT by Sander De Keere

Minder in een wereld van steeds meer. Multi-instrumentalist en componist Sander De Keere neemt je mee op een repetitieve trip voor verschillende bezettingen met invloeden uit de minimal music. “Tussen onze nood aan onthaasting en onze haastige manier van leven zit een bijzondere spanning. Die inspireert me voor mijn muziek.”

met de steun van Beside Tax Shelter en de Belgische Taxshelter

ontdek meer

toelichting

Minimalisten brachten de muziek terug tot haar essentie en beoogden een directe communicatie tussen componist, uitvoerder en luisteraar. Verdiep jezelf in de muziek met de programmetoelichting van Aurélie Walschaert.

lees toelichting

minimalisme in film

Minimalisme: het is een muziekstijl die ook regelmatig in cinema opduikt. Ontdek hier enkele straffe, minimalistische soundtracks in de filmselectie van filmjournalist Robin Broos

ontdek filmselectie

kennismaking

Even meekijken hoe het allemaal begon voor Steve Reich en andere persoonlijke anekdotes.

bekijk de video

Reich 360°

Van muziek als gradueel proces tot Steve Reich als reporter-componist: vijf thema's belichten elk een andere kleurtoon in het fascinerende en veelzijdige oeuvre van een onmiskenbaar boegbeeld van het Amerikaans minimalisme. Neem een duik in deze virtuele bibliotheek van MATRIX, centrum voor nieuwe muziek. Klik, lees, luister en absorbeer!

ontdek meer

leeslijst

Van minimalisme in muziek tot mindfulness: ontdek de leeslijst samengesteld door Muntpunt.

ontdek leeslijst

Composing Myself

Philip Glass begon zijn carrière in de filmwereld als assistent van Ravi Shankar en componeerde sindsdien voor meer dan vijftig films. Nadien verschoof zijn aandacht naar opera, en invloeden van oosterse tradities. Glass doet het uit de doeken in deze video.

bekijk video

praktisch