Dit seizoen, geachte en trouwe concertbezoeker, laten we u aan het woord. U mag zelf kiezen wat het Vlaams Radio Koor moet (mag!) uitvoeren. Neem gerust uw tijd om een goede keuze te maken: in juni, tijdens onze laatste a capella productie van het seizoen, staat u aan het roer van onze ‘Tournée Vocale’.

Het is gelukkig niet wachten tot dan om alvast te genieten – de kalender staat weer boordevol lekkers! En ik verklap u graag alvast enkele van mijn persoonlijke hoogtepunten.

We starten in september met onze partner in crime Brussels Philharmonic voor een heruitgave van Stravinsky’s Le roi des étoiles, een werk dat in 1939 door onze illustere voorgangers van het NIR in wereldpremière gecreëerd werd, in Flagey!

In november komt onze goede vriend Ola Gjeilo opnieuw naar België, met een nieuw werk: we combineren zijn Dreamweaver met Death Speaks van David Lang – twee hedendaagse componisten met een heel verschillende taal. In ‘For the Fallen’ nemen we u mee voor een beklijvend muzikaal verslag rond WOI. Soms heroïsch, soms wanhopig, dan weer hoopvol.

Chef-dirigent Hervé Niquet is er doorheen het hele seizoen, maar de pièce de résistance zal hij ons net voor de feestdagen serveren: een zonder twijfel kleurrijke en niet licht te vergeten uitvoering van La Veuve Joyeuse, met als verteller en regisseur niemand minder dan de humoristische duizendpoot François Pirette. Niquet en Pirette samen op één podium: kerst zal nooit meer hetzelfde zijn.

In januari nemen we The Gospel Train terug in de tijd, naar het jonge Amerika waar de slaven op de katoenvelden in wanhoop hun lot bezongen. In Ken Burton vonden we een ervaren voorganger om dit project rond Negro Spirituals te leiden.

Als u ons niet op de eigen podia vindt, wil dat zeggen dat we in het buitenland aan de slag zijn… Het Vlaams Radio Koor staat opnieuw in Parijs en maar liefst zes keer in Concertgebouw Amsterdam (met onder meer met het Koninklijk Concertgebouworkest).

Inspiratie genoeg dus, om van die ‘Tournée Vocale’ in juni een onwaarschijnlijk feest van de stem te maken.

Wij kijken er al naar uit,

Alain De Ley - artistiek verantwoordelijk