De nieuwste release van Evil Penguin Records: het Vlaams Radio Koor en chef-dirigent Hervé Niquet zetten Felix Mendelssohn in de kijker.

Klassieke cd’s bevatten zelden koor- en kamermuziekrepertoire, maar op deze nieuwe release is die confrontatie perfect gerechtvaardigd. Want welke muziek van Felix Mendelssohn is het meest door Bach geïnspireerd? De Lutherse koorwerken die Bach in elke noot uitademen? Of het verrukkelijke Tweede Pianotrio, met het koraal Herr Gott dich loben wir dat ook Bachs cantate BWV 130 aandreef?

Hoewel de Thomaskantor over Mendelssohns schouder meeluistert op dit album, heeft diens adembenemend mooie muziek de Bach-geloofsbrieven helemaal niet nodig om te betoveren: de belangrijkste vereiste om het genie en de lyriek uit Mendelssohns muziek te bevrijden zijn gevoelige en toegewijde uitvoerders.

Deze nieuwe opname bevat in dat laatste verband twee “dream teams”.

Onder de baton van het excentrieke genie Hervé Niquet is het Vlaams Radio Koor de afgelopen jaren uitgegroeid tot één van de meest veelzijdige en gevierde kamerkoren ter wereld: van alle lauweren die het ensemble recent oogstte, is de prestigieuze ECHO Klassik (voor de opname van Félicien Davids opera Herculanum) wellicht de meest tot de verbeelding sprekende.

En cellovirtuoos Pieter Wispelwey smeedde een trio met twee (al even befaamde) boezemvrienden: de Finse violist Pekka Kuusisto – die The Guardian recent bejubelde als “het beste dat de klassieke muziek de afgelopen jaren overkomen is” – en de Schotse pianist Alasdair Beatson, “de vleesgeworden artisticiteit” aldus de Sunday Times.

Beide ensembles brengen hulde aan een componist die niet lang genoeg geleefd heeft om de faam te krijgen die hij verdiende, maar wel een tweede leven aan Bach schonk, en – veel belangrijker nog – gratie, intensiteit, en poëzie aan de Romantiek.