Het Vlaams Radio Koor voerde het prachtige Requiem van Fauré de voorbije jaren al zo vaak uit, steeds met chef-dirigent Hervé Niquet, dat het intussen deel geworden is van hun DNA.

Fauré componeerde dit fascinerende werk eerst in een intieme versie voor koor, orgel en klein orkest. Hij wilde te allen prijze vermijden dat zijn Requiem te dramatisch klonk, en zorgde voor een optimistische toon in het werk. Later zei hij: ‘Er was geen concrete aanleiding voor het componeren van mijn Requiem — het was voor mijn plezier, als ik dat zo mag zeggen!’.

De hoopvolle toon van het werk frappeerde zijn tijdgenoten. Volgens Fauré noemde iemand zijn Requiem terecht een ‘slaaplied van de dood’ – de dood als de overlevering aan het paradijselijke geluk in het hiernamaals.

Hoe anders is Rédemption van de Luikenaar César Franck. Dit vocale fresco met een Wagneriaans elan beschrijft het genadeloze gevecht tussen materialisme en spiritualiteit, met als uiteindelijk overwinnaar het woord van Christus de verlosser.

César Franck – Rédemption
Gabriël Fauré – Requiem