Renaud Capuçon behoort tot de topklasse van violisten. In zijn biografie stapelen de orkesten met wereldfaam zich op, net als de ronkende namen van andere solisten waarmee hij kamermuziek brengt. Renaud speelt op de Guarneri del Gesù “Panette” (1737) die eerder eigendom was van Isaac Stern.

“Capuçon played with a panache, sensitivity and sizzling virtuosity that sent all those great tunes soaring.”
- chicago tribune

Renaud Capuçon, geboren in Chambéry in 1976, begon zijn studies aan het Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris op veertienjarige leeftijd en won in die periode talrijke prijzen. Hij studeerde verder in Berlijn bij Thomas Brandis en Isaac Stern en mocht de Prize of the Berlin Academy of Arts in ontvangst nemen. In 1997 werd hij door Claudio Abbado uitgenodigd om concertmeester te worden van het Gustav Mahler Jugendorchester, waar hij drie zomers lang samenwerkte met dirigenten als Pierre Boulez, Seiji Ozawa, Daniel Barenboim, Franz Welser-Moest en Abbado zelf.

Sindsdien speelt Capuçon als solist op het hoogste niveau en soleerde hij met onder andere de Berliner Philharmoniker onder Haitink en Robertson, de Boston Symphony onder Dohnanyi, het Orchestre de Paris onder Eschenbach en Paavo Järvi, de Philharmonique de Radio France en de Filarmonica della Scala onder Chung, het Orchestre National de France onder Gatti en Gergiev en het Simon Bolivar Orchestra en de Los Angeles Philharmonic onder Dudamel.

Recente hoogtepunten omvatten concerten met London Symphony Orchestra en François-Xavier Roth, het Chamber Orchestra of Europe met Jaap van Zweden, het Detroit Symphony Orchestra met Leonard Slatkin, de Los Angeles Philharmonic met Matthias Pintscher en de Camerata Salzburg met Robin Ticciati. Capuçon tourt ook regelmatig als solist en concerteert samen met ensembles als de Camerata Salzburg, het Festival Strings Lucerne en het Basel Chamber Orchestra.

Capuçon heeft een passie voor kamermuziek en werkte samen met Argerich, Nicholas Angelich, Barenboim, Bronfman, Yuja Wang, Buniatishvili, Grimaud, Pires, Pletnev, Repin, Bashmet en Mørk, en met zijn broer, cellist Gautier Capuçon. Dankzij deze samenwerkingen was hij te gast op de festivals van Edinburgh, Berlijn, Lucerne, Verbier, Aix-en-Provence, Roque d’Anthéron, San Sebastian, Stresa, Tanglewood en Salzburg. Hij is artistiek directeur van het Easter Festival in Aix-en-Provence dat hij in 2013 oprichtte en werd in 2016 aangesteld als artistiek directeur van de Sommets Musicaux de Gstaad.

Als opname-artiest is hij exclusief verbonden aan Erato/Warner Classics en bouwde hij ondertussen een uitgebreide discografie op. Capuçon bespeelt de Guarneri del Gesù ‘Panette’ (1737) die eigendom was van Isaac Stern. In juni 2011 werd hij onderscheiden als ‘Chevalier dans l’Ordre National du Mérite’ en in maart 2016 als ‘Chevalier de la Légion d’honneur’ door de Franse regering.

www.renaudcapucon.com

concerten met Renaud Capuçon, viool